Elhamarkodtam ezt a nyárvéget bejelenteni.
Még igencsak tartja magát a kánikula, pedig én úgy szerettem volna már langymeleget...
Délután, az anyukámtól hazafelé jövet, átautóztunk a Lánchídon, ami a szombati, csekély forgalmú városban öröm volt, elautóztunk a Parlamentig, hogy megnézzük a Lajta monitort, amit a pesti oldalon kötöttek ki. Az autózás a boldog békeidőket idézte, autó alig az úton, parkolóhely ezer, csend, békesség az utakon.
Hajózási szakemberek által vezetett bemutató volt, így emiatt egy jó fél órát a parton kellett várakozni, hogy bebocsátást nyerjünk a fedélzetre. Azért csak fél órányit, mert három kb 20 fős csoport volt egyszerre a fedélzeten, három vezetővel, akik mindent elmondtak, megmutattak amit csak a hajón látni lehetett, és kérdésekre is válaszoltak.
Hát lássunk egy kis statisztikát:
A hajó hossza 50,5 m. Legnagyobb szélessége 8,65 m. Oldalmagassága 7,82 m. Legnagyobb merülése 1,30 m. Vízkiszorítása 367,35 t. A főgép teljesítménye pedig 108 LE volt, Láng gőzmozdony gőzgép volt beleépítve.
A Lajta Monitort 1871-ben bocsátották vízre.
A monitor egy hadihajó típus, mely 1862-ben, az amerikai polgárháborúban született, és szinte azonnal elavulttá tette az addigi hadihajókat.
Először a part menti vizek, a folyók torkolatainak védelmére készült a hajó (a szó maga, monitor őrző védőt jelent), majd később a nyílt tengerre való változatot is elkészítettek.
A lövegek elhelyezése is újszerű, mert a monitor megjelenéséig a hajók sorhajók voltak, azaz a lövegek egy sorban helyezkedtek el, ha lőni kellet egy célra, akkor rá kellet fordulni a hajóval. Itt meg forgatható lövegek vannak: két sorozotlövő. Négy-négy csőből tudott egyszerre lőni és a lövegeket forgatták- nem a hajót.
A forradalmian új hadieszköz megjelenése után mindössze 10 évvel, itt Magyarországon, az Első Magyar Pest Fiúmei Hajógyár Rt. újpesti hajógyárban épült meg az első európai folyami monitorpáros a Lajta és a Maros.
Ez olyan teljesítmény volt mintha az 1970-es években a Monarchia országai, Ausztria, Magyarország és Horvátország közösen, regionális együttműködés keretében, nukleáris meghajtású repülőgép hordozót épített volna.
A hadihajót felújították, és bár a gőzgépet nem szereltét vissza bele, és így saját erejéből a hajó mozgásképtelen, idevontatták a pesti rakpartra. Ide a pesti rakpartra a neszmélyi Zoltán Gőzös Közhasznú Alapítvány - aki a Monitort felújította- hozta, és viszi is el, és fogja elhelyezni saját hajómúzeumába.. Igen ez a Neszmély, az a Neszmély, ahol Kamocsay Ákos borász Neszmély Hilltop borai teremnek.
Az adatokat a Zoltán Gőzös Közhasznú Alapítvány és a Hilltop Kft. közös kiadványából ollóztam, amit a hajón osztottak ki részünkre. A hajót pedig a Befektetés a jövőbe Új Magyarország Fejlesztési Terv keretében, az Integrált Turisztikai Attrakció-fejlesztés a bor és a hajózás jegyében elnevezésű projekt által elnyert és a Magyar Állam által közösen nyújtott 349.974.555.-Ft. felhasználásával újították fel.
Nos, ennek a Lajtának a fedélzetén sétálgattam délután és vettem célba a partot a jobb oldali négylövetű sorozatlövő löveggel.
Itt van egy négyperces film az Indexről.
Itt pedig egy TIT Hajózástörténeti blog és bejegyzései filmek, képek és régi plakát a téma iránt érdeklődőknek.
2010. augusztus 21., szombat
Feliratkozás:
Megjegyzések küldése (Atom)
2 megjegyzés:
Meddig van még itt a pesti rakpartnál?
Sajnos nem tudom neked megmondani, nem találtam erre vonatkozóan semmi információt eddig. De a bejegyzés végére tettem két linket, különösen a TIT Hajózástörténeti blogon sok érdekes dolgot, filmet és képet találsz.
Megjegyzés küldése