2011. április 16., szombat

Lesajnált Kelet Európa

Már a hetvenes években tudtuk, hogy más az a mosópor, amit Jugoszláviában használnak, mint a mit nálunk lehet kapni. Olyan vakító fehér lepedőket, meg pelenkákat itthon nem nagyon lehetett száradni látni, mint déli szomszédainknál. Aztán azt is tudtuk, hogy az Ausztriában vásárolt öblítők mosószerek jobbak, illatosabbak és szebben mosnak. Aztán már nálunk is lehetett mindent kapni, amit Európa nyugati részén is, örültünk, hogy ugyanazért az árért minden van itt is.
Aztán vagy tíz éve feltűnt, hogy a határ túloldalán, az első osztrák falu Penny Marketjében ugyanazon a név alatt más minőséget kapok, mint a magyar Penny-ben olyan őszibarackokat, epreket, almákat, zöldségeket amikről itthon csak álmodok. Nem ütődött, nem romlott, nem fonnyadt, óriási, zamatos, illatos, friss,érett.
Aztán az tűnt fel, hogy parfümöt is külföldön kell vásárolni, de legalább a repülőtér vámmentes boltjában, mert az itthoni boltokban a lengyel gyártótól érkezettek vannak.
Tudtam én, hogy átvernek minket, de sokan nem hittek nekem.
Annyira képtelen volt a dolog, hogy én is kételkedtem időnként, hogy ugyan mi a fenének csinálna ugyanaz a gyár két gyártósort, egyet a megbecsült saját vevőinek, egyet meg nekünk, csóri kelet-európaiaknak?

De a boltban az utóbbi időben megnéztem, hogy a mosóport hol gyártották és azt vettem meg, amin láttam, hogy nem keleti gyártmány, nem Lengyelországban gyártották. A Müller-nél lehetett eredeti nyugati fogyasztóknak szánt gyártmányokat kapni, meg a Százszorszép százforintos boltokban. ( Ott egyébként a legújabb kozmetikai termékeket is mindig megtaláltam, a többszáz forinttal olcsóbban, mint a 'rendes' drogériákban.

Tudtuk azt is, hogy az eredeti sörök sokkal jobbak, a belga és a német sörök amiket itthon licenc alapján gyártottak ugatták az eredetit. Azt is észleltük, hogy a coca cola is más a tengerparton, nem olyan pocsék édes, de azt betudtuk a tengeri szélnek, mert a citromkarikának. Az ismert márkájú üdítők is illatosak zamatosak voltak, nem voltak olyan szénsavasak, hogy az első korty után az orromon szökött ki a buborék -erre meg azt nyilatkozták az itthoni gyártók, hogy az azért van, mert a magyar fogyasztók úgy szeretik, ha jó szénsavas az üdítő.
Hát bakker, engem erről senki se kérdezett, mert szóltam volna, hogy nem, nem szeretem olyan sok buborékkal, mert az ízét se lehet érezni, csak azt, hogy csíp.
Hát most már tudom miért nyomták tele duplabuborékkal. Hogy ne is érezzük az ízét! Mert nem olyan, mint amilyennek lenni kéne.

Aztán most kiderült, hogy tényleg nem olyan!
Hát ezzel is átvertek minket!
Még a coca-colával is!

Azt gondolák, hogy jó lesz az a Balkánra így is...

Eddig csak azért merült fel néha, hogy Ausztriában kéne bevásárolni, mert ott ugyanazokat a holmikat olcsóbban kapom - volt ez igaz az euró 268 forint alatti beszerzése idején- de most már nyilvánvaló az is, hogy az ott vásárolt áruk jobbak.
Mert a német és az osztrák fogyasztó jobbat érdemel.
Mert a német és az osztrák fogyasztó jobbat érdemel?

3 megjegyzés:

s@só írta...

Ezeket teljesen osztom veled.
A magyar terméket pedig védem, még ezek után is. Tudod, amiken ott virít a nemzeti színem. Mert hátha jobb (ha nem is az, de legalább drágább...)
A TESCO -ban (meg nem tudom még hol) árusított portugál paradicsomról pedig ugye neked is köztudott, hogy nem termőföldből szedi ki a naftát, hanem perlitbe öntözött gyorsítószerből ( LSD?)
A mosószerek pedig....
A farmerek régen... emlékszel az első 501 -es Marcali livájszokra????? Hát ha nem öntöm le 15 liter Trináttal, talán még mindig hordhatnám, olyan volt....

bluemoon írta...

A magyar termék más, persze, élelmiszerből igyekszik az ember azt venni, ami itthon termett nem kellett a világ túlfeléről ideszállítani, de lassan már magyar cukrot se kapok, a tejet se tudom hogy hol fejték ki a tehénkéből, és hogy az a tehén magyar füvet legelt-e, de hogy a nagynevű márkák termékeként se ugyanolyan ízűt, szagút, minőségűt kapunk, az már mindennek a teteje!

IO írta...

Magyar cukrot a piacon nem nagyon találsz, mert a magyar cukorrépa termelők felvették a sok támogatást azért, hogy abbahagyják a termelést, és most a magyar cukorfogyasztásnak csak a 33%-át tudjuk előállítani hazai alapanyagokból. Szerintem a magyar paradicsom csak akkor tud drágább lenni a messziről érkezőnél, ha abban több a drága turbósító szer, aminek a természetességhez köze sincs.
A Coca-cola, és számos más világszerte ismert termék receptje az adott ország ízlésének megfelelően változik, így a tengerparton simán lehet tényleg más íze a kólának, és nem csak a szél teszi, és ez normális is, viszont ez nem jelenti azt, hogy rosszabb minőség is megengedett.