2010. december 8., szerda

Ciprus 6

A sziget növényzete egy kontinentális éghajlathoz szokott halandó szemében paradicsomi. Itt a képen ez egy fikusz fa. Ugyanolyan, mint ami otthon egy közepes cserépben dédelgetünk, és hajlandó nekünk megnőni egy ágon úgy hat nyolc levéllel. Nos ez itt ekkora lesz.


Az utcán meg szabadon terem a mandarin. Tele van ilyen fákkal az összes út széle.


Ott azt a legszebbet a legnarancssárgábbat levettem, és zsákmányként hazavittem, betettem, a boltban egy euróért vásárolt mézédes mandarinjaim közé, csak hogy lássák mekkorára kellett volna nekik is megnőni.
Kíváncsi voltam, hogy mi a különbség a szabadban magától teljesen megérett mandarin és az otthon kapható utóérlelt között.
A kicsi mandarinokat már kóstoltam, azok nagyon jók voltak, de azért mégiscsak más az, amit én vettem le a fáról...

Hát bizony hogy más volt! Nagyon is.
Gondosan szabadítottam meg a héjától, és átszellemült arccal haraptam bele az első gerezdbe - mert nekem jutott az előkóstolás megtiszteltetése- és rossz nyelvek szerint a gyümölcs első cseppjére már eltorzult az arcom... Én még ilyen eszméletlen savanyú ízt nem éreztem, mint
amilyen ez a gyümölcs volt. A citrom hozzá képest kutya füle! Sőt egy kicsit keserű is volt.
Most már pontosan értem, hogy miért nem veszi le senki ezeket a mandarinokat a fáról. Hát majd ha bolond lenne! Nem mandarin ez, hanem valami egészen más: pomeranc- mint ahogy barátomtól a google-tól megtudtam.


Ez viszont - mert ezt is megkóstoltam- nagyon finom. Azt gondoltam első ránézésre, hogy szeder, de nem az, mert nem szúrós ágon terem, nem is olyan a se a növény, se a virágja, se a termése. Az íze nagyon kellemes pikáns, illatos zamatos, mi leginkább mediterrán ízesítésű gyümölcsös joghurtokban találkozunk vele. És lám-lám egyszerre virágzik, van zöld és van érett termése is.


Ez itt gránátalma.


Ez pedig megint az úton-útfélen termő grapefriut. Azt mondják ez nem is keserű gyümölcs, csak hagyni kell megérni a a fáján, és akkor édes lesz ez is.

A legélvezhetőbb gyümölcsök pedig ebben a boltban kaphatóak.
Tessék válogatni. Igaz, ezek szárított és kandírozott gyümölcsök. Almától, epren át magnóig, sárgadinnyéig, kiwiig.
Én jelenleg is éppen az itt vásárolt gyümölcsökből csemegézek. Az előbb egy szelet kiwit, aztán meg egy cseresznyét ettem, most pedig epret fogok. Mmmmm, isteni!

1 megjegyzés:

s@só írta...

hát végigolvastalak... és nem irigykedem egyáltalán, csak megjegyzem - csendben, hogy jó Neked, hogy ennyi szépet láttál most is, és hogy megtehetted - megtetted. Annak pedig leginkább örülök, hogy ezekről a szépségekről így írsz, odaképzelősen és éreztetve az ízeket és illatokat. Hallhatóvá teszed a hangokat és mutatod a képeket, láttatva a hangulatokat. Ezt nagyon köszönöm kedves bluemoon:)
Írhatnék véleményt a németekről (mert jó nekik, hogy oda tudnak menni barnulni, írhatnék véleményt a magyarságát nem vállaló románmagyarról (de aki járt Erdélyben és annak különböző helyein, az úgy is tudja, hogy mit írnék), írhatnék véleményt a politikai és etnikai megosztottságról is, de nem teszem.... Megdöbbentett viszont az, hogy egy ilyen hatalmas teherszállító kompot csak így hagytak odaveszni.
És mit is még??? Jó a Te szemeddel látni ezeket a gyümölcsöket, üzleteket, éttermeket. Gyűjtöm a látottakat, az élménybeszámolóidat, mert azt gondolom, hogy pár év múlva (amikor 50 feletti leszek) én is el fogok talán jutni ezekre a helyekre. Talán, remélem....